Människorättsaktivister släpptes fria i Belarus
Belarus har släppt 123 fångar, däribland den välkända människorättsaktivisten Maryja Kalesnikava och nobelpristagaren Ales Bjaljatski. Detta är en del av en överenskommelse mellan Belarus och USA, där USA lyfter sanktioner på belarusisk pottaska.
Bakgrund
Människorättsaktivisten Ales Bjaljatski avtjänade ett tioårigt fängelsestraff på en fångkoloni. Han tilldelades Nobels fredspris 2022, tillsammans med den ryska organisationen Memorial och den ukrainska organisationen CCL. Maryja Kalesnikava ledde massprotesterna mot president Aleksandr Lukasjenko i Belarus 2020, tillsammans med bland andra Svetlana Tichanovskaja. Hon dömdes 2021 till elva år i fängelse, trots sitt nekande. De senaste åren har hennes hälsa enligt rapporter försämrats drastiskt.
USA:s roll
USA:s sändebud i Belarus, John Coale, meddelade tidigare på lördagen att landet lyfter sanktioner på belarusisk pottaska, som bland annat används som gödningsmedel. Coale kom med beskedet efter att ha träffat Lukasjenko i Minsk under fredag och lördag. Enligt Coale är Washingtons mål att normalisera relationerna med Minsk. "Vi häver sanktioner och släpper fångar. Vi pratar ständigt med varandra", sade Coale till journalister, enligt den statliga nyhetsbyrån Belta.
Framtiden
Det är ännu för tidigt att säga om frigivningen av de 123 fångarna är ett steg mot en mer demokratisk utveckling i Belarus. Men det är ett positivt tecken att landet är villigt att lyssna på internationella påtryckningar och att USA är berett att lyfta sanktioner för att främja en fredlig lösning. Förhoppningsvis kommer detta att leda till en förbättring av de mänskliga rättigheterna i Belarus och en mer stabil politisk situation i regionen.

