Öresunds ordförande: “Inte ett dugg orolig”

Öresunds aktiekurs stiger med 9,5 procent i år

Öresunds aktiekurs har stigit med 9,5 procent i år, vilket är i linje med Stockholmsbörsens totalavkastningsindex OMXSGI. Mats Qviberg, som har jobbat på Öresund i 33 år, ser positivt på investmentbolagets situation. "Det är väl samma läge som det har varit de senaste 63 åren som vi har funnits på börsen", säger han.

Inga förändringar i portföljen

Mats Qviberg ser inga behov av justeringar i portföljen ur ett styrelse- och ägarperspektiv. "Det kommer inte att ske några ändringar framöver", säger han. Han har dock inte uteslutit möjligheten att trappa ned eller trappa upp i framtiden.

Öresund har klarat sig bättre än sektorkollegor

Öresund har klarat sig bättre än en del sektorkollegor, som Bure och Latour, som är ned 15 respektive 35 procent inklusive utdelningar. Mats Qviberg menar att det beror på att Öresund har varit en bra och långsiktig ägare. "Att vara en bra och långsiktig ägare är viktigt", säger han.

Ägarstriden i Scandi Standard

Mats Qviberg har ett fortsatt grepp om styråran i Scandi Standard, tack vare familjens totala ägande i kombination med Öresunds innehav. Han ser dock en tråkigare ägarstruktur i bolaget, där portugisiska Grupo Lusiaves har ökat sitt innehav medan Öresund och Lantmännen har legat stilla.

Bilia – en ganska tråkig aktieplacering

Bilia är det enskilt största innehavet i Öresunds portfölj, men Mats Qviberg menar att företagsledningen, styrelsen och medarbetarna har hanterat den svåra marknaden bra. "Jag tycker företagsledningen, styrelsen och medarbetarna för den delen har hanterat det bra i den här miljön", säger han.

Service-affären är viktig för Bilia

Mats Qviberg ser service-affären som viktig för Bilia och tror att bolaget kan komma in i en miljö och skörda framgångar. "Service-affären är viktig för oss, och det är där vi tjänar mest pengar", säger han.

Fabege – en elegant aktie

Mats Qviberg har följt Fabege i många år och ser den som en elegant aktie. "Jag har följt Fabege i många år. Där har den här norrmannen (John Fredriksen, reds anm) köpt 21 procent av bolaget på ett otroligt elegant sätt", säger han.

Värderingarna i fastighetssektorn

Mats Qviberg ser värderingarna i fastighetssektorn som konstiga och menar att det inte finns någon trigger för fastigheter just nu. "Det har varit en sektor med konstiga turer med SBB och alla bolagen som äger varandra", säger han.

Öresund har en stabil portfölj och en långsiktig strategi, vilket har gjort att bolaget har klarat sig bättre än en del sektorkollegor. Mats Qviberg ser positivt på framtiden och tror att Bilia kan komma in i en miljö och skörda framgångar. Han är också optimistisk när det gäller Fabege och ser den som en elegant aktie. Sammantaget ser Öresund ut att ha en stark position på marknaden och en bra strategi för framtiden.

Senaste nyheter