Sverige ville bli bäst i världen på e-hälsa – men gick i stå
I mars 2016 lanserade regeringen en vision om att Sverige skulle bli bäst i världen på e-hälsa 2025. Detta var en del av en större satsning på digitaliseringen av vården, med målet att förbättra hälsoservice och minska kostnaderna. Men nu, när vi har nått 2025, kan vi se att Sverige inte har uppnått detta mål.
En ambitiös vision som inte blev verklighet
Regeringen, under ledning av Stefan Löfven, presenterade visionen med stort buller och bång. En handlingsplan togs fram, och en avancerad organisationsstruktur skapades för att genomföra visionen. Men trots detta har digitaliseringen inom svensk vård och hälsa sjunkit från 92 till 81 poäng, enligt EU-kommissionens rapport Egovernment Benchmark 2025.
Kritik mot bristen på resurser och tydliga mål
Daniel Forslund, utvecklingsansvarig på branschorganisationen Vårdföretagarna, var med i styrgruppen för Vision e-hälsa 2025 mellan 2019 och 2021. Han menar att visionen var för abstrakt och att det saknades tydliga mål och resurser för att genomföra den. "Det blev en liten hemlig klubb som diskuterade vad andra gjorde, men de som gjorde arbetet och kände till behoven var inte där", säger han.
En utvärdering som visade på brister
Redan 2020 fick Statskontoret i uppdrag av regeringen att utvärdera arbetet i Vision e-hälsa 2025. Resultatet blev en tydlig sågning, där man konstaterade att visionen var för abstrakt och att det saknades tydliga mål och resurser. Trots detta gjordes inga större förändringar, och projektet förde en alltmer tynande tillvaro.
Självkritik från SKR
Ola Odebäck, avdelningschef på SKR, menar att visionen var ambitiös men att den inte blev vägledande och svår att förhålla sig till. "Jag tror att man trampade lite fel redan där", säger han. Men han menar också att visionen har lett till en balanserad relation mellan stat och regionerna under de här åren, vilket har varit gynnsam för utvecklingen.
En tragedi för Sverige
Johan Magnusson, professor i informationssystem vid Göteborgs universitet, menar att Vision e-hälsa 2025 är en tragedi för Sverige. "Det innebär att vi backar in i framtiden, vilket resulterar i fortsatt underutnyttjande av digitalisering inom vården", säger han. Han menar att vår oförmåga att klara av den nödvändiga omställningen är ytterst graverande, särskilt med tanke på de utmaningar vården har.

