Forskare: Reglering ger övervinster i elbolagen
Forskare menar att regleringen av elpriset i Sverige leder till övervinster för elbolagen. Detta beror på att de kan ta ut högre priser än vad som är motiverat utifrån deras kostnader.
Hur fungerar regleringen?
I Sverige regleras elpriset av Energimyndigheten. Myndigheten sätter ett tak för hur mycket elbolagen får ta ut i pris per kilowattimme. Tanken är att skydda konsumenterna från för höga priser, men forskare menar att systemet inte fungerar som det ska.
Övervinster för elbolagen
Enligt forskarna leder regleringen till att elbolagen kan ta ut högre priser än vad som är motiverat. Detta beror på att elbolagen kan lägga till en vinstmarginal på det reglerade priset. Detta leder till att konsumenterna får betala mer för sin el än vad som är rimligt.
Ändring på väg
Regeringen har meddelat att de kommer att se över regleringen av elpriset. Målet är att skapa ett mer rättvist system som inte ger elbolagen möjlighet att ta ut övervinster. Men förändringen kommer inte att ske förrän 2027.
Höga prisökningar väntar
Trots att regleringen kommer att ändras menar experter att konsumenterna kan vänta sig höga prisökningar 2027. Detta beror på att elbolagen kommer att försöka ta ut så mycket som möjligt i pris innan den nya regleringen träder i kraft.
Forskarna menar att det är viktigt att regleringen av elpriset ses över för att skydda konsumenterna från övervinster. De menar också att det är viktigt att konsumenterna är medvetna om hur regleringen fungerar och hur den påverkar deras elpriser. Genom att vara informerade kan konsumenterna göra medvetna val och kräva en mer rättvis prissättning för sin el.

